Propagandabørn

Propagandabørn

Hundretusinder af tryksager såsom plakater, postkort og løbeseddler blev produceret til valgkampen på både den tyske og danske side. For at overbevise vælgerne om hvilken side de skulle vælge forsøgte man enten at appellere til beskuerens følelser eller til deres fornuft. I begge tilfælde gik man ud fra, at dette bl.a. kunne lykkedes, ved at bruge børn som tema.

Afstemningsplakat - Mor stem dansk
Afstemningsplakat - Mor stem dansk
De tyske grafikere modsvarede plakaten med den barfodede dreng med denne plakat.

En frisk dreng i fint tøj, med æblekinder og den enkle tekst der lyder: „Jeg er tysk“. Drengen bærer et stort flag i slesvig-holstenske farver plus en ligeså blå-hvid-rød sløjfe på blusen. Hermed kobles tyskhed og Slesvig-Holsten sammen.

Normalt skulle plakater godkendes. Plakater med indhold, der kunne skabe uro og sætte de to sider op mod hinanden blev derfor afvist.

Enkelte af de afviste plakater er bevaret, men henvisninger til børn kan også findes på disse få.

Med valget kunne man påvirke fremtiden. Børn og unge står for fremtiden, fordi de er den kommende generation, og vælgerne skal føle et ansvar for at hjælpe dem med at få et godt liv.

Afhængigt af synspunktet var fortiden noget, som du ville lægge bag dig #fattigdom, eller som tvang dig til at være tro mod den ene side.

På plakaten står: "Es ist Eure Pflicht unermüdlich und zielbewußt dafür zu arbeiten, daß die Bürger Flensburgs am Tage der Entscheidung so stimmen wie der Vater Vergangenheit und der Kinder Zukunft es ihnen gebietet: Zurück nach Dänemark"